Przełamywanie tabu ( 5)

Wspomniałem wcześniej o książce „Czarodziejki.com” i zainteresowaniu Małgorzaty Szumowskiej, której ostatni film „Sponsoring” wchodzi teraz na ekrany. Ewa Egejska zwróciła uwagę, iż po usługi z szerokiej palety sado-maso zwracają się częstokroć dobrze wykształceni i sytuowani mężczyźni; nie chodzi im tylko o jakieś biczowanie, ale choćby o zwykłe wymyślanie i przekleństwa. Przy przełamywaniu tabu w literaturze i sztuce, pozostają zatem sekrety – powiązane z różnymi aspektami życia rodzinnego i społecznego. A ono charakteryzuje się zakłamaniem ze względu na żonę, dzieci, znajomych. Egejska i jej koleżanki dokonywały ceremoniału, zgodnego z najskrytszymi pragnieniami owych bywalców agencji, swoistego katharsis. Czyniły ich na moment bardziej autentycznymi, co wcale nie oznacza – w pełni prawdziwymi.To zjawisko wnikliwie opisał w dramacie „Balkon” Jean Genet kilkadziesiąt lat przed Egejską. Bohaterowie Geneta tylko w domu publicznym byli sobą, co jest wielce dyskusyjną tezą.Poza tym nie wszyscy mężczyźni chodzą do przybytków Wenery.
Masoch i jego epigoni, a także kontynuatorzy, przyczynili się również do przełomu w sztuce i estetyce.Przemoc, okrucieństwo, samookaleczenia, deformacja narządów płciowych, pokazywanie bez żadnego skrępowania czynności fizjologicznych – oto treść sztuki bez żadnego tabu. Wystarczy przypomnieć najdrastyczniejsze dokonania pop-artu, czyli artystyczne przesłanie Johna Cremera i korzystającego z techniki komiksu Roya Lichtensteina, pełne symbolicznego masochizmu obrazy Nicole Tran van Beng Catherine Opie, skandalizujących fotografów Nana Goldina i Nobuyosi Arakiego czy przedstawienia teatralne Living Theatre Juliana Becka. W tych przypadkach łączenia bólu z rozkoszą artyści dokonuję autokreacji, stają się także kronikarzami i badaczami tego zjawiska. Wystawiając na widok publiczny swoje skłonności i preferencje seksualne, wpływają też na zmiany w świadomości społecznej. Najlepiej to widać na przykładzie choćby dzisiejszych perwersyjnych Niemiec.
A wracając do autora „Wenus w futrze”, to można dodać, że pozostawił po sobie siedmioro dzieci z masochistycznych związków z trzema kobietami-dominami i w prostej linii jego potomkiem jest znana brytyjska piosenkarka Marianna Faithfull. Znana również z burzliwego życia uczuciowego i nie tylko.

Zaczynałem ten szkic od antyku i dominacji homoseksualizmu, który w epoce chrześcijaństwa był represjonowany. W XX wieku za twórcę literatury gejowskiej jest uznawany Klaus Mann – syn noblisty, Tomasza Manna, który rywalizował z Klausem o względy i serce wielu mężczyzn. Powieść z 1927 roku, „Pobożny taniec”, początkująca ten nurt we współczesnej literaturze, była aktem dużej odwagi.
Homoseksualizm był w Republice Weimarskiej ścigany przez prawo, po dojściu Hitlera do władzy, gejów już 1933 roku zaczęto umieszczać w pierwszym obozie koncentracyjnym III Rzeszy, w Dachau koło Monachium. Klaus Mann uciekł do Czechosłowacji, później do USA, a pełne dramatycznych zwrotów życie zakończył samobójstwem już po drugiej wojnie.
Przeczytałem jego autobiografię „Punkt zwrotny”. Nie miał instynktu politycznego; w 1932 roku Hitler wydawał mu się idiotą i pluskwą, i przekonywał, że nie warto się nim zajmować. Można odnieść też wrażenie, że był wciąż pomiędzy pragnieniem wyzwolonej od wszelkich tabu erotyki, a dogłębną samotnością; od niej uciekał w narkotyki i następnych pięknych chłopców. Błędne koło. Poprzez paradoksy, rozdarcie, był niejako „dzieckiem Rimbauda”, a jego rzeczywistość wciąż” pijanym statkiem”. Dzięki Mannowi mamy jednakże w naszej rodzimej literaturze książki Michała Witkowskiego, Marcina Szczygielskiego ( wieloletni partner znanego krytyka Tomasza Raczka), Ewy Schilling i silne lobby gejowskie mediach i wydawnictwach.

Copyright by Marek Sienkiewicz

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s