Brasse w Dolinie Dzwonów (1)

Dolina Dzwonów to jedyne w swoim rodzaju i niepowtarzalne miejsce ( podobnie jak tysiące innych w naszym kraju). Tutaj można usłyszeć jak kierowca miejskiego autobusu nuci piosenki Kaczmarskiego, kwiaciarka rozprawia o „Róży”, a miejscowi kloszardzi czasami mówią kilkoma obcymi językami. Sporo tu artystów i poetów; wśród tych ostatnich kilka nazwisk godnych uwagi. Szczególną uwagę zwraca twórczość Głogowianina – urodzonego w Płocku i zyskującego szlify poetyckie we Wrocławiu-Rafała Brasse.

Zwrócił uwagę tomem poezji „Baśń z przytułku”, a jego następne książki m.in „Księga troski.Wiersze wybrane” z 2004 roku potwierdzają jego życiowe wybory i percepcję świata. Jeżeli chodzi o „Baśń z przytułku”, to intrygujący jest już sam tytuł tomiku. Może sugerować, że każda próba opisania świata ma charakter „baśniowy”, a pragnienie jego nazwania to wciąż – jakby powiedział Cassirer – ” rozmowa z fałszywymi bogami”. „Przytułek” to miejsce oznaczone poczuciem tymczasowości lub ostatecznej klęski po naiwnej wierze w trwały dom o solidnych, aksjologicznych fundamentach. To również miejsce, gdzie głos tych, co ugięli się pod brzemieniem cierpienia, splata się z jednostkowym mitotwórstwem. W tytułowym wierszu Brasse napisze:”…niechby Bóg przygarnął/ niech przerysuje serce/” Zatem „niechby Bóg przygarnął” i dał znak. Niepodważalny i oczywisty. Wiara w jego istnienie nadaje sens egzystencji, ale to za mało – wobec alogiczności i okrucieństwa świata – żeby uniknąć codziennych wahań i rozterek. Jednak propozycja poetycka Głogowianina nie ma nic wspólnego z łatwym pogodzeniem się z amorfizmem świata, nie ma w niej ekspiacji i kapitulanctwa. Wręcz przeciwnie; jest w niej ustawiczna walka o duszę między Civitas Dei i Civitas Diaboli, chęć opisania rozdwojenia w sobie, paradoksów i antynomii rzeczywistości, co jednakowoż nie ma nic wspólnego z nihilizmem.

W poezji Brassego jest także epatowanie barokowością, inklinacje ku obrazom deformacji, rozkładu i brzydoty, chociaż nie jest to tak do końca jednoznaczne. Częstokroć urzeczeniu naturą lub kobietą towarzyszy – puentująca wszystko – refleksja o przemijaniu i bezpowrotnym odejściu. Wspomniałem o barokowości tej poezji. Składa się na nią wiele poetyckich modeli i mitów. To powracające motywy z Biblii m.in Syna Marnotrawnego w „Bezimiennych” i jak u Sępa Szarzyńskiego długie okresy zdaniowe i skłonność do przerzutni, ciągnących się przez kilka wersów. I barwa tej poezji – często ciemnej i gęstej przy wskazywaniu „nietrwałości rzeczy świata tego”. I jak u Sebastiana Grabowieckiego prośba, by Najwyższy „oczyścił oko niewidome”. Podkreślanie wiecznej opozycji tenebrae-lux (ciemność-światło) wyniesionej z semantyki biblijnej i barokowej.

Rafał Brasse jest także poetą na wskroś klasycznym poprzez formę utworów ; pojawia się dystych(„Czas pływów”), tercyna („pierścionek”), eufonia poetycka, swobodne posługiwanie się asonansem. Powraca przy tym do Tadeusza Gajcego, również „odurzonego barokiem” i przywraca wątki homeryckie; utwór będący niejako odpowiedzią na słynny wiersz „Do potomnego” – „Od potomnego” – litanijne wyznanie wiary do …Śmierci, której może przeciwstawić się jedynie Sztuka:”…przeczuwam cię nocą o świcie/ cichnie twój cień;/ przedwczesnym krokiem/ na ostudzonej kartce ” (” Do potomnego”)

Kobiety, kobiety…mam wrażenie, że w miłości i erotyce poeta wciąż szuka schronienia przed koszmarami codzienności, lecz nawet temu towarzyszy poczucie niespełnienia, braku pełnej harmonii. Wystarczy przypomnieć piękny liryk o Marii:” Maria przy oknie/ oswaja srebrne żądło księżycowej muszli/ otwiera palcem ocean/ Przed grzechem/ kiedy strzela pąkiem/ kiedy przez żebro światła powstaje/ jest jeszcze skargą”. Pasjonuje go kobiecość i zmysłowość, a z drugiej strony – towarzyszy mu lęk przed brakiem zrozumienia i świadomość iluzoryczności szczęścia.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s